Khamis, 28 Mac 2013

KISAH NYATA HARI INI

28 Maret 2013

Al kisah
=======
Seperti biasa aku menjalankan aktfitas mengais rezeki.....
Sebelum meinggalkan rumah saya pesan sama anak lelakiku untuk duduk di rumah...jangan pergi mana-mana...sampai saya balik....
Kebetulan hari ini anakku puasa...so saya tak minta tolong buat kerja rumah...cuma minta pastikan sholat tepat masa...

"Sampai di tempat kerja....ramai pembeli beratur di konter....oh rupanya istri boss seorang yang ada....yang lain keluar tak balik lagi...
so saya cepat tolong uruskan....

Entah bagaimana cerita awalnya....anak umurnya nak masuk 12 th...membabi buta memukul anak kakaknya yang kebetulan mak anak itu jaga....
awalnya saya diam....dia bubuh lagi dengan obyek nak baling ke kepala anak itu....
naluriku tak dapat membiarkan begitu saja....
spontan saya menengking budak itu.....dan menegur maknya....anak berkelakuan seperti itu di biarkan saja....

Anak itu lagi berontak....saya coba cakap pelan...tanya ada masalah apa..???
lagi meraung dan berontak lagi...
malah ambil kayu nak libas saya.....ok saya minta izin ka maknya....panggil polis.....

Selang beberapa menit...polis sampai...coba cakap dan nasehati anak dan kedua orang tuanya....

Saya minta maaf ka bapak anak itu...terpaksa saya panggil polis...untuk menyelamatkan cucunya...tak ada niat mengaipkan atau yang lainya....is ok terima kasih...katanya...

jadi tema perbualan kami....kisah anak itu...menantu boss tegur saya...
itu eni kau selalu cakap tentang anak kau...tak dengar cakap...mana teruk..????
Ya lah...kalau lihat dunia luar.....ternyata anakku tak seteruk yang ada dalam sangkaanku...
Ini mengajarkan aku....harus bersyukur.....
Semoga anak"ku tak ada tabiat seperti itu......

Balik dari kerja aku singgah di rumah anak itu....
coba berbincang dengan orang tuanya.....
mamanya cakap anak itu maunya kita ikut kehendaknya...dan harus cakap pelahan tak boleh menentang kehendaknya....

Siapa yang tak sayang dengan anak.....????
Tapi kalau terlalu sayang dan terlalu menuruti keinginan anak ya...seperti itu jadinya.....

Polis tak bawa ke balai.....

Karena ikut prosedur kalau nak bawa ke balai harus ada report dari orang teraniaya...
kakak dari budak itu nak report....tapi ayahnya tak di izinkan....
ya akan berusaha mendidiknya untuk berkelakuan baik katanya...

Kalau buat report...dah tentu anak tersebut di antar ke sekolah juana sekolah khusus anak-anak yang bermasalah...

Sepanjang perjalanan pulang....aku bersyukur dan inilah kuasa Allah....
Kalau di rumah sepertinya Hanya anakku saja yang hiperaktif....
Set di mindanya cuma main dan main...
Tapi tenyata...kalau keluar dari rumah...masih ada yang lebih teruk lagi...

Kisah itu ku ceritakan pada anakku...
Alamak malah aku dapat nasehat dari dia...
esok-esok kalau tak nampak sendiri...hanya dengar cakap orang ..
"anakmu buat ini atau itu....tanya dulu jangan main marah saja"
Walau saya lebih banyak diam saat mama kotbah...
insya Allah ucapan mama masuk di minda saya...
jadi tak usah di ulang tema yang sama...

Memang ku akui saya sering melakukan kesalahan...
bila balik kerja..atau time kerja..
ada orang cakap anak kamu buat ini ..atau itu...
Dengan letih dan rasa bimbang..saya terus marah...
tak soal siasat.....tapi itu dulu...

Sekarang saya ikut rentak mereka...
Ku anggap teman untuk berbincang....di situlah dia terus terang dan mulailah meluahkan ganjalan hatinya...

Ya Allah berillah saya ilmu....
agar setiap tutur kataku...
dapat di fahami oleh anak-anak ku....
dan berilalah hidayah pada kami...
agar menjalankan semua perintah MU..
dan menjauhi semua larangan MU
Dengan iklas hati dapat menjaga amanah mu
Jadikanlah anak-anakku ...
Anak yang berguna untuk keluarga...bangsa juga agama...
semoga jadi anak yang soleh dan soleha..
Aamiin .....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan