Selasa, 30 Julai 2013

PENGALAMAN KU HARI INI

Malaysia 31 July 2013


Tak ku nafikan demam internet melanda kehidupanku
Apa lagi akhir-akhir ini.....
Terlalu banyak onak dan duri yang harus ku lewati....
Internet sumber informasi untuk ku.....

Meskipun kata mereka....aku hanya buang masa...

Menyempitkan wawasan...dan banyak lagi clotehan mereka
Aku sadar tanda mereka peduli padaku...
Ku berikan dalih apa pun....tak akan merubah pendirian mereka tentangku.

Beberapa hari yang lalu....entah angin apa ku layari portal JPA
bagian pembayaran pensien terbitan.

Di situ ada perubahan Akta sejak januari 2012....
Karena pemahaman bahasa melayu saya kurang mengerti....aku coba tanya pada anak tiri ku....
Ternyata mereka juga kurang faham.....

Tak mengapa.... rasa igin tahu ku semakin memuncak...
Pagi ini ku datangi pejabat tempat Arwah bekerja...
Bangunannya sudah berubah tak seperti dulu lagi....
Info yang ku dapat dari penjaga post di depan...tempat yang ku tuju berada di lantai 9....

Tanpa ragu ku tekan botang angka 9....dan tanpa ku baca tulisan yang ada di depan pejabat itu....ku langsung masuk aja....
Salah satu petugas police di situ bertanya...ada urusan apa Puan..??
" Belum sempat ku jawab"
Aku terbaca tuisan "Jenayah dan Narkotik"
Terkejut aku di pejabat itu ada orang panggil aku...Ndon..ada urusan apa..??
Eh ternyata anak buah suamiku dulu....
Silap masuk pejabat Tuan tegasku.....saya hendak berjumpa bagian pesara...banyak soalan di situ....memang selama ini kamu tidak menerima duet pesara Arwahkah..???
Pernah menerima tapi di hentikan..sejak 2011 karena tersekat Akta Pesara...saya kurang faham dengan keliling yang berlaku sejak januari 2012....itu yang saya ingin tanyakan bagian pesara...
Saya coba menghubungi JPA lewat telepon tapi di lempar sini lempar sana tak ada jawaban yang pasti....

Ternyata bagian pesara ada di lantai 10...saya pun bergegas... "Terima kasih Tuan " dan mengucapkan salam......

Di pejabat bagian pesara....banyak yang masih mengenal muka saya..meskipun sudah lama tidak berjumpa....saya ceritakan masalah yang saya hadapi....dari mana kamu tahu tentang keliling pesara yang berlaku januari 2012.

Saya cakap layari Internet Portal JPA bagian pembayaran pensiun terbitan...masih layakkah saya memohon pensiun Terbitan kembali...??? itulah maksut kedatangan saya Tuan...

Wah kemajuan juga ya kamu....he..he... iya lah Tuan ...ikut perkembangan zaman...Dulu Arwah no badanya berapa..???
Walah saya kurang tahu Tuan....sekejap saya call anak" dulu...
"Itulah tak dapat terus dapat pensiun no badan suamipun tak tahu"
Maklum lah Tuan...saya kan kawin Arwah  selepas pesara...dan Tuan tahukan Arwah masa tugas tak memakai baju dinas"
Nasip baik ku bawa foto Arwah pakai baju Dinas...di situ nampak no 40600.
Sebetulnya ini bukan lagi urusan kami..karena Suami kamu meninggal setelah mereka pesara...saya tolong atas insan saja...
Terima kasih tuan....maklumlah saya kurang faham bahasa melayu...he..he...

Bila pejabat sini urusan dengan JPA akan mendapat layanan yang berbeza....cerdik juga kamu.


Akhirnya mewakili pihak saya menerangkan ke JPA....menyimak file lama saya ada di JPA ....pihak JPA akan menghantar kenyataan dan borang" yang saya harus isi sebagai permohonan lanjutan pembayaran pensiun terbitan....

Kini ku menunggu pihak JPA......Semoga segala urusan Allah memberikan kemudahan......Aamiin......

Ketika ku maklumkan pada anak tiriku"pengalamanku hari ini"
Mereka semua memujiku..."Hebat mama ternyata otak mama encer @ jalan juga"

"Banyak kekurang-kekurangan mama Tuhan tolong tutup"
Alkamdhulilah.....Allah gerakkan hati mama untuk melayari Portal JPA....semua itu kuasa Allah.

Dan semua ini berkat do'a kalian.....maafkan mama selalu menyusahkan kalian...

Kita do'a bersama-sama...permohonan untuk pass residen...dan pihak JPA segera mendapat keputusan dengan cepat.....

Ya Allah......aku bersyukur padaMU.....
Satu persatu beban yang menghimpitku Engkau berikan keringanan
Semoga diri ini selalu senantiasa redha di atas segala ujian....
Ya Robb.....
Sinarilah hati ku ini dengan cahaya Nur kasihMU
Biar mata hatiku selalu terang...dengan mudah mendapat petunjuk dan hidayah dariMU....

Aamiin Ya Robbal'Alamin.














 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan