Jumaat, 19 Julai 2013

RAMADAN KALI INI

Malaysia 19 july 2013


"Tuah ayam nampak di kaki"
        ~Tuah manusia pada nasipnya~

Ramadan Kali Ini..kali ke empat tanpa insan yang ku panggil suami dan seorang papa bagi anak"ku...
Ramadan yang dulu" aku tak lihatkan sangat kepergian Arwah..selayaknya insan lain yang masih memiliki keluarga lengkap....

Persediaan syawal dan sambutan sayawal selalunya lebih awal ku siapkan...
Mengecat rumah...menghias rumah ganti semua kain langse...baju-baju anak" beli beberapa pasang....seperti waktu ada Arwah...
Juadah kue raya...makanan tradisional...dan duet raya tersedia tak beza ketika arwah ada

Tapi.......
Tau ini ada perbezaan yang cukup ketara.....
Semoga anak-anak dapat memahami ketidak berdayaanku....

Entah aku sendiri tak memahami hati dan perasaan ku sendiri...satu sisi aku ingin mematuhi UU yang belaku...di sisi lain aku harus kehilangan income@pendapatan dari ke egoisanku...


Ketika salah satu anakku buat perangai...aku coba konsultasi dengan Ustadz....
"Pendapat ustadz"
Coba analisa balik kenapa anak buat perangai..mungkin rejeki Or makanan dari hasil yang bukan Allah redhoi...

Tekatku semakin kuat untuk meninggalkan tempat kerjaku yang part time...(Aku merasa diriku telah bersubehat..)
maeskipun boss panggil banyak kali untuk bekerja..keyakinanku tak berganjak...
Aku gelar diri sendiri sebagai "Pengacara" Pengangguran tapi banyak kerja....
Aku fokus bagaiman nak urus visa yang membenarkan saya bekerja...

Awalnya aku perpanjang my pasport yang sudah tamat tarik luputnya...Alkamdhulilah semua urusan berjalan lancar....
Sampai sambungan visa....aku ingat terus dapat memohon yang lima tahun untuk boleh bekerja....
Akan tetapi pihak imigrasi nyatakan karena pasport lama telah di batalkan ..berati pasport yang baru harus ada cop visa....
Alkamdhulilah........atas bantuan jiran sebagai penaja urusan selesai juga...Thanks God......

Sebelum awal puasa....aku bercadang nak melawat anakku di asrama...musibah berlaku kemalangan kecik...Alkamdhulilah Allah lindungi saya ...selamatlah diriku ....acara beli baju raya tertunda....

Anggaran untuk beli baju aku tepikan dalam satu sampul surat...
Meskipun aku jadi Pengacara tak ada penghasilan tak sampai memakai bajet untuk keperluan raya....

Hari itu ada kawan sebut saja "Hamba Allah"...awalnya cuma memberitahu kabar gembira mendapat cahaya mata @ sudah bersalin...esoknya dia minta tolong nak pinjam duet...karena suaminya luar kota menemani istri pertamanya yang tengah di rawat di hospital....

Aku cerita aku sekarang tak bekerja....ada duet tapi untuk anggaran hari raya...untuk jangka panjang saya tidak ada...

Is ok katanya...malam itu juga boleh tak aku pakai dulu anggaran untuk raya..dalam puasa ke empat akan di kembalikan katanya...
Baiklah malam itu juga aku bankin.....

Kini dah masuk puasa yang ke 11....aku coba call...jawapannya cuma maaf belum ada duet lagi...gaji suami belum masuk...
Apa hendak di kata....aku cuma dapat tarik nafas panjang.....
Panjatkan do'a permudahkanlah rezekinya biar dapat mengembalikan duet yang di pinjam...

Rencanaku buat Visa juga masih terkendala....hari itu bekas menantu minta tolong 14 july minta saya turun ke kuala lumpur hingga 29 july...untuk menjaga anak-naknya ..meskipun sudah ada orang gaji..karena ibunya mau pergi Umroh.

Ku ingat dari pada aku ulang balik ke kuala lumpur sekalian tarihk itu akan ku urus visa tersebut...hal ini ku maklumkan pada anak tiriku...mereka dapat memahami...

Bekas menantuku call minta maaf....mengulur permohonan visa saya...aku jawab is ok kak tak salah semua di luar kuasa kita...

Aku coba call anak tiri yang nak jadi penaja..maklum syarat jadi penaja harus orang yang penghasilan RM 2000 lebih...
Sampai berulang kali tak dapat jawapan....sampai sekarang.....
Hari itu dalam tidur siangku.....maklum waktu itu aku tak dapat puasa dapat nikmat ABC.....bangun dari tidur.....sempat berfikir....
Mungkin Makbul do'a ibuku.......tanpa ada orang jamin saya....aku berfikir balik indonesia terus....bersama anak"ku itu yang ada di kepala otakku...

Dalam kecelaruan berfikir....ada panggilan masuk dari kawan Arwah yang masih bertugas lagi....ini semua akibat kejadian kekwatiran dan perhatian anakku buat laporan police ada orang kacau telepon saya....

Dari nada suara saya kelihatan sedih "itu katanya"
akhirnya ku cerita hal yang ku alami....niatku nak balik indon terus....

Sebut balik Indonesi semua orang tak setuju...baik anak tiri jiran dan kawan-kawan Arwah...juga anak"ku sendiri...Insya Allah ada jalan....sabar dan sabar itu kata mereka...

Akupun ucap seperti itu karena semua perlu bantuan insan lain untuk permohonan Visa ...aku tak boleh urus sendiri..dan itu jalan fikiranku biar aku tak hanyut dalam kesedihan....
Apapun aku yakin kalau Allah izinkan aku menjaga amanah dari Arwah...semua akan berjalan lancar....

Kembali ke persedian Syawal.....semalam aku minta izin ambik anak balik rumah hari ini untuk membeli baju rayanya....
Suazana makan sahur dan buka puasa kali ini berbeza...aku tidak sendirian ada yang menemaniku.... 

Awal pagi aku cerita hal yang menimpaku pada anak ku....aku minta izin untuk beli baju raya pinjam uang simpanan anakku..karena uang yang aku ada untuk biaya urus visa...nanti kalau kawan ku kembalikan..masuk balik dalam rekeningnya...

Jawapan yang cukup memeranjatkanku...."Hari raya tak semestinya semua serba baru" toh baju abang banyak lagi sampai pening nak pilih mana yang hendak di pakai....
Abang akan pinjamkan untuk beli baju keperluan mama kalau untuk baju abang tak usah....menitis juga air mata ini..
Akhirnya aku diam seribu bahasa....acara semua gagal...tapi aku terus semangat hadapi cabaran hidup ini.....

Semoga malam ini aku dapat komonikasi dengan anak tiriku ...hari isnin ini boleh temankan saya menghadap pihak imigrasi di Putra jaya..."Smoga Allah memberikan kemudahan"
Aamiin Ya Robal'Alamin

Kini aku jadi bahan pembicaraan orang di sekelilingku....bahkan jiran" kalau saya keluar gabung bersama..
Permintaan dari salah satu orang untuk aku berkongsi cerita...
Masalah apa yang sebetulnya saya hadapi.....
Karena aku akhir" ini banyak waktuku dalam rumah @ menyendiri...

Kedegilanku menjawab biar cukup Allah saja yang tahu....salah satu dari mereka tanpa kau ucapkan mana kami tahu pokok dari permasalahan kamu..??
Kalau saya ceritapun...hal ini akan menambah perih dan luka di hati..

Akhirnya ketua kampung yang mendengar jawapanku....
Kalau kami tak dapat menolong seperti mana yang kamu mau..setidak"nya kami boleh Ikhtiar minta pertolongan dari Allah 
Bulan Ramadan bulan yang penuh berkah....
Insya Allah kami akan adakan sholat hajat ....biar Allah beri kemudahan dalam segala urusanmu juga anak" mu..

Allah hu Akbar.....
Rasanya aku orang yang paling bertuah sekarang ini...keterbukaanku menceritakan masalah yang ku hadapi...
Semoga Allah mengampuni segala kesilapanku moga ini awal yang indah di bulan ramadan....memberikan langkah hidupku dengan penuh kesabaran.....sabar yang sebenar benar sabar...

Allah huma Aamiin.....






Tiada ulasan:

Catat Ulasan