Ahad, 24 Februari 2013

HAMBATAN DAN RINTANGAN

Edisi
25 Februari 2013

Jadwalku hari ini mau pi tempat menembak..tempat yang selalu di kunjungi Arwah dulu....
Nak pi SPA.....
Gagal total....

Dari semalam ku off hanset...bangun tidur ku on kan hanset ku...alamak ada panggilan tak terjawab 5 no....yang satu n dari anakku di kl....yang satu no dari kawan Arwah yang sedang tugas di luar negara...

Aku baca ada sms masuk....memberitaukan  malam ini dah di atur appointment dengan kawan Arwah di Perak....
untuk lebih jelasnya...baca in boxs facebook..

Saat ku tengah baca ...Mbak ku yang baik hati...nampak OL...tanganku gatal untuk menyapanya...dengan ..Assalamualaikum.

Mbak itu replay balik...katanya senang aku muncul lagi.. tanya kabar ku..aku bagi tau aku cuma muncul sementara...dan alkamdhulilah sehat walafiat..liburku 3 hari dan bla..bla...

Harapan tinggal harapan....aku terpaksa harus check out hotel pagi ini... terus menuju ke "PERAK DARUL AMAN"
Menemui kawan Arwah ..appointment lepas sholat isyak...

Menyesal selalu ada di akhir perjalanan....kalau saja dulu Arwah membuat permohonan untuk diriku mendapat kerakyatan ...kan senanng sikit...taklah aku ke hulu kehilir seperti ini...

Inilah akibat salah iformasi....Arwah pernah terangkan ke saya....kalau hendak minta kewarganegaraan...tidak boleh pulang ke Indonesia selama lima tahun berturut-turut..dalam kepala otakku...kalau terjadi apa-apa dengan keluargaku aku tak boleh baik....so akhirnya kami tak pernah mohon....

Selepas Arwah meninggal..baru kalut nak mohon..Pihak immigration menjelaskan susah saya mohon...waktu itu di nilai kurang markah..di pendekkan gagal....

Sekarang urusan proses immigration kembali ke Putra jaya...payah sikit jauh ...tapi nak buat camna...mau tak mau kena urus juga..

Sekarang ini pihak immigration memberi peluang buat pilihan...sama ada mohon warga negara...atau minta residence ...

Untuk kedua syarat itu harus ada penaja...di sertai slip gaji penaja yang lebih dari RM 2000...harus ikut hadir sama waktu interview..

Residence...cop pasport lima tahun sekali dan boleh untuk kerja...cuma tak akan mendapat kemudahan -kemudahan seperti WNM...

So saran kawan Arwah...coba mohon swaka politik..mungkin dapat mempermudahkan mohon jadi Warga negara....

Aku cuma mampu berusaha..dan berserah pada Allah swt....apa yang terjadi terjadilah...
Otakku tak mampu nak fikir semua dari A-Z seorang diri....

Minta pendapat keluarga di Indonesia...tak bagi untuk mohon warga negara....
Ikutkan keluarga di Malaysia...dah anak jadi warga negara...kalau ada orang nak tolong sponsor...dan urus..kenapa mesti di tolak...mereka cakap jadi WNM is the best untuk kedepanya....
Nak dapatkan izin meniaga dan lain-lainnya mudah....

Kawan Arwah yang kerja di Immigration...Alah kak kawinlah lagi dengan orang Malaysia...kan senang....
"Alamak...idea cam tu pun ada" dengan selemba nya ku jawab..nak cari ka mana...pasar malam..??
Aku cakap jodoh ..ajal..rezeki..itu ketentuan Allah...
Aku ada anak yang masih kecik-kecik lagi....dan memerlukan biaya yang banyak untuk masa depanya....

Boleh menerima saya...pada waktu yang sama apa boleh menerima anak" saya...mana lah ada orang legan cari momongan kena tanggung anak yang bukan darah daginya....

Tapi kuasa Allah kita tak tahu kak....kadang orang yang di sebut ayah tiri..akan lebih sayang melebihi ayah kandung...itu suratan takdir akan mengungkapnya....

Itulah aku hanya mampu untuk tawakal...dan ku iringi do'a...so mohon sambungan do'anya...semoga kehidupanku bersama anak"...mengecapi kebahagian seperti orang lain...

Allah tak izinkan aku nak berehat menikmati kesendirianku...
Seperti yang ku rencanakan....

Tahun ini banyak yang harus aku uruskan...
*Memperpanjang pasortku (ke kedutaan di Pinang) "Angaran dah siap"
* Buat Acount baru di Immigration (sebagai balu di putra jaya)
Bajet sudah trsedia...cari penaja
*Memperpanjang pass lawatan or vissa (Bajet dah tersedia)
*Buat pasport tasya (angaran dah ada..tunggu waktu)
* Bercadang Cuti sekolah nak balik kampung (bajet sudah tersedia)
*Niat nak korban ( mulai sekarang aku harus menabung setiap hari)
* Hasrat hati ingin menunaikan umroh (so mulai sekarang aku tertibkan manejemen keuanganku)
* ingin menjana pendapatan dari rumah....(ndok fikir kerja yang dapat di lakukan di rumah tapi mendapatkan penghasilan)
* Ingin mantabkan iman di dada ( moga saat Allah mengambil nafasku...ada iman di dadaku)


Semoga Allah menghadiahkan aku kesehatan..dan memberi kemudahan dalam segala urusanku....Aamiin

Habis nulis ini aku ...meluncur ke "PERAK"
Semoga perjalanku di Rahmati Allah....aku intip facebok kut ada berita dari kawan Arwah....
Bismillah....






Tiada ulasan:

Catat Ulasan