Jumaat, 8 Februari 2013

TERMAKBULNYA DO'A ORANG TERANIAYA

ALKISAH


"Sepasang suami istri yang mendirikan rumah tangga 17 th,mendapat dugaan yang begitu hebat...kekayaan,kemewahan,jabatan tak dapat membuat mereka tersenyum seperti keluarga yang lain.
Kenapa demikian????
Layaknya orang lain setiap pasangan inginkan cahaya mata sebagai penyeri mahligai rumah tangga,tapi pasangan yang satu ini walau dah berikhtiar segala rupa di lakukan hasilnya masih juga nihil.
Walau demikian keharmonisan dalam rumah tangga masih terjalin dengan mesra dan eratnya. awal tahun 2011 si suami berkenalan dengan seorang perempuan hanya gara-gara terdail no telepon salah,dari situlah ada perubahan yang cukup ketara pada Si suami,binar matanya memancarkan kegembiraan,tabiat lama mengumpul berbagai jenis haruman yang berjenama,kemana saja tak akan lupa bawa telepon genggamnya,berjemaah di masjid & menghadiri majelis -majelis ilmu, membawa aura yang positip pada si istri.

Ada kesalah paham di sini..Si suami ingat perempuan itu bekerja sebagai GRO...soalnya akhir dari bercakapan masa itu..oh ku ingat "coustemer ku"
Di pendekkan cerita karena dah tau apa pekerjaan perempuan itu,di jadikannya teman untuk berbagi cerita.
Keakrapan dengan perempuan itu tak sediktpun di curigai oleh istrinya.
Tapi bangkai di sorok macamanapun akhirnya tercium juga baunya.
selama 17 th kawin mereka menjaga privasi masing-masing,tidak pernah menyelongkrah barang pribadi alasanya karena saling percaya.
tapi hari itu entah bagaimana telepon genggam si suami yang di letakkan di meja sisi bilik tidurnya boleh jatuh di depannya, waktu nak buat mood on kembali di telepon genggam itu,ada mesej masuk yang bunyinya..pesanan anda tak terkirim..memory peneriam pesanan penuh...
seribu tanda tanya dalam minda si istri,siapa gerangan yang selalu di call suaminya sampai berjam-jam.ah...mungkin kawan kerjanya,dengan mencatat no telp tersebut.
Malam harinya si suami crita ada orang nak bagi anak, untuk kita adopsi sebagai anak angkat, awak mau tak??? betul kah abang...., iya begitulah, tapi ada syaratnya..
Apa itu bang syaratnya??? cakap lah Bang....ndok senyum sengih tu buat ape???syaratnya kena jaga emak dia juga....ah abang ...




Abang...semoga rawatan kali ini ke singapore berhasil ya.
Allah izinkan kita punya cahaya mata untuk melengkapi keharmonisan kita di hari tua nanti,Aamiin jawab sang suami.. sebak sang istri luahkan kesedihan hatinya,

Sambil menemani istri buat rawatan lelaki itu cakap dengan istrinya kalau mau shoping ada kawan kirim beli barang,

Beli berapa helai slual jeans dan dua gaun untuk Atiek,

Sepulang dari buat rawatan itu si istri heran ada gaun saiz kecik kalau istri kawan suaminya yang di sebutkan "bukankah badanya subur...so untuk siap gaun ini..??? 


Saat itu si istri ingat no telepon yang di catatnya dari hanset suaminya...terus mendailnya.



                       
Assalamualikum..boleh tahu saya cakap dengan siapa???
 "Waalaikumsalam wr.wb...boleh kenapa tidak...nama saya atiex  ada yang boleh saya tolong...???
Apa awak sering dapat telepon dari no 012......
 Iya saya....ada apa kak???

Apa awak tau lelaki tersebut dah punya istri???
 Ya saya tau...ada hubungan apa awak dengan lelaki itu???
 Maaf kak, kakak siapa??dan bagaimana kak tau no ini???
Saya istri dari orang yang sering call awak.....

Oh begitu...sebelum saya jawab pertanyaan kakak.....mohon tanyakan ada hubungan apa antara suami kak dengan saya....kita sama" kaum hawa...Insya Allah saya akan berkata jujur pada kak,akan tetapi tanyakan dulu pada yang bersangkutan....maaf kak waktu istirahat saya habis....saatnya ku mengais rezeki...kalau ada kelonggaran masa...Insya Allah malam nanti kita sambung lagi percakapan kita....



Entah apa yang dikatakan pada suaminya....hanya Allah yang tau.....tiba" telepon Atiex berdering...seoarang peremuan call..malam ini saya dan suami nak jumpa awak boleh.....tentu kak di mana saya harus menemui kakak???
Tunggu sekejap saya akan antar alamat via sms....
Tak sedikitpun hati Atiex gentar & takut...hanya pasrah apa yang terjadi terjadilah....Dan mohon perlindungan dariNYA.
Sosok perempuan berwajah cantik berbusana muslim yang sempurna...tutur kata manis lugu & polos....menyambut kedatangan Atiex...bersalam dan menyilakan Atiex duduk....si suami hanya berdiam diri...
Si istri mulai cakap dengan lemah lembut,saya cuma ingin kenal dengan siapa suami saya berkawan,karena kawan suami juga kawan saya,tapi yang membuat saya heran berjam-jam gayut di telepon kalau tak ada hubungan special itu tak mungkin kan??
Atiex menerangkan kisah kenal dengan suaminya...saya hormat dengan suami kak & rasa simpati saya sudi mendengar luahan hatinya, secara diam-diam suami kak minta jasa saya untuk bekerja di alamat kita kumpul sekarang ini....
Secara diam-diam suami kak perhatikan saya & mencuri percakapan saya denga tuan rumah....
Waktu saya masih bekerja lagi suami kak call aku dah tau siapa kamu??
mana acim...kamu dah tengok muka saya sedangkan saya hanya dengar suara aja....kalau masih nak berkawan...malam ini juga ku tunggu di restoran JRG tak jauh dari rumah Atiex....
Tungu punya tunggu sampai makanan yang atiex order habis tak kunjung datang....tiba-tiba telepon Atiex bunyi sekejap lagi ku sampai....
Atiex dah mulai gemetar apa hendak di kata kalau jumpa nanti....Kereta BMW warna hitam metalik parking di kawasan restoran tersebut....laki-laki itu ternyata orang yang atiex tunggu-tunggu.
Masa itu hanya perkenalan biasa tidak lebih dari seorang sahabat....tapi lama kelamaan...suami kak minta lebih dari sekedar sahabat...dan ingin kenal dengan anak" saya.
Pertemuan kedua kami makan bersam anak sulung di kfc ...waktu saya tinggal pergi toilet telepon saya tertinggal di meja empat kami makan, anak saya main di tempat permainan.
Pertanyaan yang tak sangka -sangka oleh Atiex...kenapa no telepon kebanyakan lelaki?? ha....sedikit bengang atiex di buatnya...
Ya ini kan no telepon Arwah....

Itu kak pertemuan kami yang selanjutnya kak tanya pada suami kak sendiri..
" Atiek tepuk sebelah tangan tak akan bunyi" kamu juga seorang perempuan apa perasaanmu kalau suamimu berbuat demekian..
Ok kak Atiex merasa salah...janji Atiex mulai detik ini akan melupakan kisah ini...dan selain belanja kfc....ada beberaa kali suami kak top-up my handpone....saya akan kembalikan semua itu tapi bukan sekarang kak...karena waktu itu Atiek terlupa bawa beg tangannya.
Akhir pembicaran sampai disitu.....tak sepatahpun kata-kata terkeluar dari mulut si suami.

Selang seminggu dari pertemuan itu...
Assalamualikum Atiex..pa kabar??
Waalaikum'salam kak..Alkamdhulilah Allah masih hadiahkan nafas lagi...kak sendiri apa kabar???

Maaf kak camna Atiex nak bagi balik duet yang itu hari atiex critakan...
Atiex kak call ini nak minta tolong....bukan nak minta duetlah,kabar saya baik cuma sikit ada masalah,

Habis kita jumpa itu hari sampai sekarang Abang diam saja tak cakap sepatah kata pun...serba salah di buatnya..

Oh macam tuh kah?? berilah masa kak,mungkin saja suami kak malu pada dirinya sendiri,nanti akan cool akan balik seperti sedia kala,
"Entahlah Atiex kakak tak siap lagi masa Abang bagi tau nakkan Atiex jadi bagian keluarga kami...maafkan kak ya Atiex.
"Saya tahu abang nakkan anak begitu juga dengan kak,tak mampu kak berfikir di saat abang pergi kerumah Atiex...masa tu kak sendirian & hanya berteman air mata, 
Cukuplah kak....tak usah di fikir sejauh itu...saya dah belajar untuk melupakan segalanya seperti yang kak minta..saya memang kurang bernasip baik kak,tapi tak ingin menari di atas penderitaan orang lain.
"Sampai bila Abang akan diam seperti ini?? boleh tak Atiex call abang, tanyakan kenapa setelah pertemuan itu berdiam diri??? 

" Kak bukan Atiex tak mau tolong...tapi takut benih" yang mulai ku kubur itu akan bersemai lagi,
heeemm kak cabar atiex ya??? baiklah saya akan tolong,tapi kalau membuat ku semakin mesra dengan suami kak...jangan salahkan Atiex ya...

Malamnya sehabis sholat teraweh atiex coba call laki" itu...baru aja ucap salam laki" itu dah kata ku ingat tak akan pernah call lagi??? ku ingat kau dah berhasil melupakan aku...
Atiex diam diri....biar tak kelihatan kalau dia call atas permintaan istrinya...
di berikan kesempatan lelaki itu meluahkan segala rasa...

"ku sengaja berdiam diri setelah pertemuan itu dengan istriku,ku harap dia izinkan kau jadi sebagian keluargaku"

tak patut abang buat begitu,bukankah dr nasehatkan untuk menormalkan hormon agar boleh dapat cahaya mata....harus di jaga kestabilan emosinya????
kalau masih terus diam diri ke istri abang, jangan harap atiex akan berhubung dengan abang...yang dekat je tak ngerti nak jaga pa lagi yang jauh....
Tolong renung"kan....

Selepas kejadian itu Atiex rasa celaru dan cuma boleh pasrah...kalau takdir kedudukannya di gantikan bidadari di surga untuk arwah suaminya....aku tak bisa buat apa....
Ya Allah aku pasrah sepasrah"nya padaMU....baru aja nak lelapkan mata ada pangilan masuk...
"Nada halus salam seorang perempuan dari seberang membuka mata yang tadinya dah tinggal 5 watt....camna atiex abang ada cerita....??
Dalam hati atiex ya Allah berilah kekuatan untuk mengatakan....aku bohong demi kesehatan kaumku.. 
Ya Allah ampunkan aku....dengan gagap Atiex menjawab....ada cerita...tapi rasa bersalah yang membuat abang diam...beri masa Insya Allah akan kembali seperti dulu lagi...

Ok lah tiex betul kata mu...maafkan aku belum siap lagi menjadikan kau sebagian dari keluarga kami....Atiex yang sepatutnya minta maaf kak.. telah mencubit hati kakak kaumku sendiri...tapi semua ini ketentuan Allah...kita tak boleh nak cakap apa-apa.

Yang lalu biarlah berlalu....sekarang yang terpenting camana kakak  ikhtiar.. agar kakak dapat cahaya mata.
Jangan putus semangat atiex siap menjadi teman kak untuk luahkan perasaan any time....cuma waktu kerja atiex tak dapat bincang lama, harap kak faham,

Atiex cukup bengang dengan sikap lelaki itu...gimana tidak bengang...dia inginkan atiex berpakaian seperti istrinya....pakai tudung labuh ...tak boleh pakai jeans....tak boleh kerja..terlalu banyak tuntutan yang dia mau...di situ atiex mulai berfikir dan berfikir.....kenapa beza sangant dengan arwah suaminya....di situlah atiex menangis sekuat kuatnya..maafkan istrimu papa....belum sempat tanah kuburmu tumbuh rumput...dah izinkan insan lain singgah di hati....

"dan yang paling membuat atiex terkilan atau kecik hati...selalu larang atiex kerja....cakap nak duet berapa akan dikirim kata lelaki itu...
memang aku orang yang kurang bernasip baik...tapi ketauilah aku ingin berdiri di atas kakiku sendiri....Allah hadiahkan anggota tubuh badan yang lengkap....kesehatan....rezeki dah di tetapkan untukku..tapi aku harus mengaisnya....sebelum aku halal untukmu.....tak ada hak untuk mengatur diriku....biarlah aku dengan cara hidupku...dan simpan uangmu...kalau kamu niat nak sedekah....anak yatim di luar sana masih banyak....

Aku menerima kamu untuk jadi temanku.....tak pernah memandang harta dan kedudukanmu....terima kasih atas simpatimu....di tutupnya pembicaraan via telepon.
selang beberapa hari....sang istri bagi tau dan mohon do'a restu akan berobat ke singapura....untuk mendapatkan rawatan susulan tuk mendapatkan cahaya mata....
sehabis mendapatkan rawatan dari singapura...kondisi badanya kurang sehat...mungkin terpengaruh suntikan hormon semasa rawatan...jadi atiex tempat mencurahkan segala isi hatinya.....terdetik di hati Atiex ..
Allah kirim orang yang berhati mulia....cantik...berpendidikan....ada kerjaya....berharta....tapi di landa kesedihan karena tak dapat cahaya mata....atiex menangis sekuat-kuatnya dalam sujud syukurnya....inikah caraMU ya Allah untuk menyadarkanku....ternyata di luarsana masih ada orang yang kurang bernasip baik dari saya.....terima kasih ya Allah atas nikmat yang Engkau berikan...

Keakrapan makin nampak mesra di antara mereka...dalam komonikasi yang yang harmonis....
Peduli sama lain....entah angin apa yang membuat atiex membawa lelaki itu ikut ke kubur suaminya
 Di jum;at pagi.....saat melangkah ke pintu kubur itu....mata atiex sayu bertunduk malu seakan-akan arwah suaminya sedang menyambut kedatangannya dengan muka masam....dalam hati...cuma boleh bilang maafkan mama papa....


Jalinan mesra antara mereka cuma sebatas via call...jarang berjumpa di sebabkan sama" sibuk....banyak kali diajak menghadiri majelis makan malam anjuran kawan-kawan atau kantor tempat lelaki itu bekerja....tapi atex selalu menolak....atiex tau status janda yang di sandangnya dah mendekat pada fitnah....apa lagi kalau keluar berdua...takut iman tak kuat....kadang membuat lelaki itu hilang sabar....

"Sempat juga lelaki itu tanya apa perasaan sebenarnya...tak pernah sekalipun menggembirakan hati & perasaanya???
Atiex cuma mampu cakap....kalau ku dah halal untukmu...Insya Allah segala keinginanmu akan ku tunaikan....so sementara ini hanya maaf yang kupinta...
"Beribu kali si Istri juga suami selalu minta no acount bank Atiex...konon nak tolong ringankan beban atiex juga anak" ...tapi atiex selalu menolaknya....di gelarnya atiex orang susah tapi sombong....

Tak kisah apa gelaran yang mereka bagi untuk diri saya...tapi saya ada prinsip....lebih baik tangan di atas dari pada tangan di bawah....saya yakin Allah dah tetapkan rezeki untuk saya juga anak"...tapi tak tergolek begitu saja...aku harus mengaisnya.....
Terima kasih niat nak tolong saya.....tapi do'a yang sangat saya perlukan...moga Allah memberikan kesehatan padaku juaga anak"....
bulan 11 2011 atiex mendapat nikmat sakit yang harus di oprasi...berita itu di ketaui oleh sepasang suami istri....karena si istri ada lawatan ke Singapura untuk berobat...hanya dapat dapat menjenguk via telepon..
kakak angakat atiex selalu cakap ....bukan kamu yang minta....orang bagi kenapa kau tolak???
"HUTANG BUDI TAKUT TERGADADAIKAN BODY" jawab atiex...
biarlah hidupku tak semewah dulu.....tapi dari hasil keringatku sendiri....semoga Allah murahkan rezekiku juga rezeki anak-anakku.
                           B E R S A M B U N G

Tiada ulasan:

Catat Ulasan